вівторок, 11 листопада 2014 р.

Розробка уроку. Євген Гуцало. „Сім’я дикої качки‟. Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу

Тема. Євген Гуцало. „Сім’я дикої качки‟. Людська доброта і  жорстокість, милосердя і справжня турбота про  природу
           
            Навчальні цілі
            Освітня:
·        дослідити, як у творі Є. Гуцала „Сім’я дикої качки‟ на прикладі героїв оповідання зображена людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу;
·        охарактеризувати образи Тосі і Юрка.
Розвиваюча:
·        розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, пам’ять, уміння надавати об’єктивну оцінку подіям, вчинкам героїв, робити висновки;
·        формувати кругозір, світогляд школярів.
Виховна:
·        виховувати почуття любові до природи,її складових; риси доброти, милосердя; зневажливе ставлення до жорстокості, брехні.

Очікувані результати
Учні повинні знати:
·        зміст твору.
Учні повинні вміти:
·        складати план розповіді про події, змальовані в оповіданні;
·        переказувати сюжет;
·        характеризувати образи Тосі і Юрка, порівнюючи їхні вчинки.


Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет Є. Гуцала, текст твору, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).



Хід уроку

I.                  Організаційний момент
II.               Актуалізація опорних знань
Бесіда
― Із яким регіоном України пов’язане дитинство Є. Гуцала?
― Що ви знаєте про його родину?
― Яку освіту здобув письменник?
― Які твори знаменували початок його літературної діяльності?
― Який художній твір називають оповіданням? (Оповідання ― невеликий прозовий твір, сюжет якого застосований на певному епізоді з життя одного персонажа)
― Для чого на території України та багатьох інших країн світу створені заповідники? Які з них вам відомі?

III.            Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності школярів
IV.           Основний зміст уроку
Епіграф: Не всяка стежечка без спориша,
                 не в кожної людини добра душа.
                                               Народне прислів’я


1.     Вступне слово вчителя
            Одвічні поняття добро і зло, милосердя і жорстокість, над якими замислюється кожна людина. Вона, до речі, і є уособленням цих понять.
            Доброта у кожної людини асоціюється з любов’ю, щирістю, чуйністю, а зло ― жорстокістю, жадністю, бездуховністю. Щоб краще зорієнтуватися у цих поняттях, читачеві надається можливість оцінити вчинки, поведінку героїв, їх ставлення одне до одного. Висловити свої почуття, враження, спостереження. Саме таким є оповідання Є. Гуцала „Сім’я дикої качки‟, де ми засуджуємо Юрка, захоплюємося Тосею, співчуваємо качці і її дітям.

2.     Робота над змістом оповідання
·        Тема: відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім’єю).
·        Ідея: засудження жорстокості, байдужості, прагнення піднестися за рахунок хвалькуватості, брехні (Юрко); возвеличення доброти, чуйності, милосердя (Тося).
·        Основна думка: дитина ― майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них, не завдавати шкоди природі, вона варта поваги, любові; має право на життя.
·        Жанр: оповідання про дітей.
Композиція.
·        Експозиція: ранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.
·        Зав’язка: побачивши сім’ю дикої качки, Юрко назбирав малих каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.
·        Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.
·        Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм згинути.
·        Розв’язка: від’їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею.

3.     Колективна робота. Скласти план оповідання
·        Подорож Юрка через ранковий ліс до річки.
·        Відчуття задоволення героя.
·        Юрко на рибалці.
·        Прихід Тосі до Юрка.
·        Небажання Юрка товаришувати з Тосею.
·        Невдала рибалка хлопця.
·        Побрехеньки Юрка про вдалі лови.
·        Діти побачили сім’ю дикої качки.
·        Юрко виловив всіх каченят. Розпачливий крик качки.
·        Намагання Юрка приручити каченят.
·        Тося вирішує випустити маленьких диких пташенят.
·        Намагання дівчини привчити каченят до води.
·        Незадоволення Юрка вчинком Тосі.
·        Від’їзд Юрка до міста.

4.     Словникова робота. Робота в групах
Записати у формі „Доміно‟
I група ― складові добра.
II група ― компоненти зла (Додаток 1)

5.     Характеристика образів твору
I група
Скласти план характеристики образу Юрка
II група
Скласти план характеристики образу Тосі (Додаток 2)
Зачитування планів

6.     Бесіда за питаннями
·        Які враження виникли у вас від першого знайомства з Юрком?
·        Чому спілкування з Тосею дратувало хлопця?
·        Чим Юрко приваблював дівчину?
·        В чому виявилася жорстокість хлопця до качки та її дітей?
·        Які факти свідчать, що Тося розумілася з природою?
·        Яким вчинком дівчини був незадоволений Юрко?
·        Що спонукало Тосю віднести каченят до води?
·        Яким чином дівчина намагалася „оживити‟ каченят?
·        Чим пояснити самотність хлопця наприкінці твору?
·        Про що свідчить бажання Юрка побачити сім’ю дикої качки перед від’їздом до міста?
·        Чому, коли хлопець від’їжджав додому, Тося хотіла підійти до нього, але не наважувалася це зробити?

7.Цитатна характеристика образу Юрка
·        Він радів, що сьогодні таки проснувся вчасно, що не очікував ні на батька, ні на матір, а подався сам до річки, щоб порибалити‟.
·        „Це я набрехав, щоб побачити, чи ти розумна…‟
·        „Знову долинув крик сірої качки, але він нітрохи не схвилював Юрка‟.
·        „Він уявляв, що повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть. Він ішов і пританцьовував‟.
·        „Про себе Юрко погрожував Тосі якнайстрашніше, він, нарешті, пообіцяв собі розправитися з нею, щоб знала своє місце, щоб не лазила слідом за ним, не втручалася‟.
·        „Після того Юрко вже не товаришував із сільськими хлопцями. Чи то вони не приймали його до свого гурту, чи то, як казав Юрко, він не захотів більше з ними знатися. А коли батьки запитували, чому ж Тося не приходить, то відповідав, що дуже йому надокучила, і він її прогнав. Що, мовляв, од неї і слова живого не почуєш, а все дивиться й дивиться на тебе, розкривши рота‟.
·        „А поки їхав у машині, то тільки про неї й думав: він би покликав, але чи підійшла б вона? І, переживаючи болісний сором, був певен, що, мабуть, не підійшла б…‟

8.Цитатна характеристика образу Тосі
·        „Вона, відчуваючи свою провину, зовсім тихо присіла неподалік. Тепер вона й сама булла не рада, що прийшла, бо сподівалася на те, що Юрко стріне привітно, а він…‟
·        „Вона з першого ж дня прив’язалась до нього, весь час намагалась бути в його товаристві, не спускала з нього очей‟.
·        „Випусти… бо вони повмирають без води‟.
·        „У її вухах стояв отой качин крик, довго ще стояв, навіть тоді, коли вона вийшла з лісу й через городи йшла до хати‟.
·        „Вона сама ладна була стати тією качкою, сама ладна була попливти з ним, тільки якби, вони пливли… ― Пливіть, рідні, пливіть, ненаглядні!.. що то вона їх посилає на воду, а вони вже не пливуть‟.
·        „І вона й справді появилась. Стала біля своєї хати й дивилась, як вони сідають у машину. Їй дуже кортіло підійти, але вона не наважувалась‟.

Учитель.
― Які проблеми порушує письменник у творі? (Дружба та егоїстичний підхід до людей; любов до природи; пошана до материнства)

9.Розв’язання проблемних ситуацій. Робота в групах.
     Завдання на картках (Додаток 3)

10.Пошукова робота
― Як реагує природа на вчинки людей? Знайдіть в оповіданні персоніфіковані образи.

11.Творче завдання
― Яким, на ваш погляд, буде Юрко, коли стане дорослим?
― Яким духовним скарбом Є. Гуцало наділив Тосю?

V.              Підсумок уроку
Учитель. Яку красу дарує нам природа! Кожний бачить в ній щось особливе, чарівне. З щедрістю людина приймає дари матінки-природи. Квіти, ягоди, гриби, горіхи, свіже повітря, лікарські рослини, спів пташок, в річці ― багато риби, раків. Придивитися навколо ― все для неї.
            А чи завжди люди вдячні їй?

Вправа „Мікрофон‟
― Які враження справив на вас твір?
― Чи засуджуєте ви Юрка?
― Як зарадити його горю? Чим допомогти?
― Що повинен робити кожен, щоб зберегти природу?

VI.Домашнє завдання
I група. Підготувати власну версію подальшого розвитку подій твору 
Є. Гуцала.
II група. Охарактеризувати образи Тосі та Юрка.





Додатки до уроку
„Євген Гуцало. „Сім’я дикої качки‟. Людська доброта і жорстокість, милосердя і справжня турбота про природу‟

Додаток 1
I група
Складові добра:
доброзичливість ― людяність ― чесність ― сміливість ― ввічливість.
II група
Компоненти зла:
боягузтво ― грубість ― егоїзм ― злість ― зазнайство ― скупість.

Додаток 2
            План характеристики образу Юрка
1.     Юрко ― міський хлопець.
2.     Риси характеру героя: брехливий і жорстокий; грубий у ставленні до Тосі; байдужий до страждань качки-матері та її дітей; хвалькуватий та підступний.
3.     Юрко ― уособлення людської жорстокості.

План характеристики образу Тосі
1.     Тося ― сільська дівчина, яка прагнула пізнати міське життя.
2.     Риси характеру: чемна і порядна; чуйна і добра; здатна до співпереживання; вміє прощати образи Юрка, його зневажливе ставлення до неї; любить природу, турбується про неї.
3.     Тося ― уособлення людської доброти, милосердя.

Додаток 3
           
Група 1
            Як на вашу думку, змінить характер хлопця ця історія чи він таким і залишиться? Що б ви йому порадили?
            Група 2
            Порівняйте Юрка й Тосю з персонажами прочитаних раніше творів

Є. Гуцала ― хлопчиками-підберезниками та дядьком Шпичаком (оповідання „Лось‟); Женею та режисером Альтовим (оповідання „Олень Август‟).

1 коментар:

Сторінки