8 клас
Урок
1
Тема. Михайло Коцюбинський. Повість „Дорогою ціною‟. Пригодницький, романтичний сюжет
повісті
Навчальні цілі
Освітня:
·
ознайомити
школярів з життєвим і творчим шляхом М. Коцюбинського;
·
з’ясувати пригодницький романтичний сюжет твору,
особливості композиції.
Розвиваюча:
·
розвивати
культуру зв’язного мовлення , логічне мислення, пам’ять, спостережливість;
·
удосконалювати
навички аналізу сюжету та композиції повісті, формувати кругозір, світогляд
школярів.
Виховна:
·
виховувати
почуття любові до творчості М. Коцюбинського, інтерес до історичного минулого
рідного краю.
Очікувані результати
Учні повинні знати:
·
сюжет
твору.
Учні повинні вміти:
·
пояснювати
відмінність між сюжетом і композицією.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет М. Коцюбинського, бібліотечка творів
письменника, дидактичний матеріал (картки).
http://gulaygala.blogspot.com/2014/11/blog-post.html
http://gulaygala.blogspot.com/2014/11/blog-post.html
Хід уроку
I.
Організаційний
момент
II. Актуалізація
опорних знань. Бесіда за питаннями
·
Що таке
цінність?
·
Яким
чином поняття „цінність‟, „воля‟ пов’язані між собою?
·
Згадайте
з історії події, коли українці виборювали волю заради щасливого життя у рідному
краю.
·
Хто такі
кріпаки? Яких страждань вони зазнали, перебуваючи у неволі?
·
Який твір
називається пригодницьким? Наведіть приклади.
·
Як
романтичний твір може бути пов’язаний з пригодницьким?
·
Яким
творам ви надаєте перевагу? Чому?
III. Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1. Вступне слово учителя
Діти, сьогодні ми починаємо вивчення творчості
надзвичайно цікавого
письменника.
Чим саме цікавого? Думаю, кожен із вас знайде свою відповідь
на це
запитання.
Упродовж десятиліть творчість М.
Коцюбинського хвилювала й продовжує хвилювати читачів. У чому ж секрет
популярності його творів? По-перше, у тому, що звертався він до своїх читачів
зі зрозумілими для всіх проблемами. По-друге, його герої завжди живуть серед нас і часто нас самих хвилює те, що тривожило
їхні душі майже сто років тому. По-третє, у тому, що автор мав індивідуальний
стиль і не боявся звернутися до нових літературних напрямів.
Отже, вирушаємо у подорож шляхами
життя і творчості М. Коцюбинського.
2. Життєвий і творчий шлях М. Коцюбинського
Виступають учні з попередньо підготовленими
повідомленнями.
1-й учень. Народився Михайло Коцюбинський 17
вересня 1864 року у міс-
ті Вінниці,
в родині дрібного службовця. Його батько, Михайло Матвійович, був людиною
доброю, чесною, не терпів підлабузництва і навіть конфліктував з начальством.
Йому частенько доводилось міняти роботу, а сім’я
змушена була переїжджати слідом за ним з місця на місце.
Своїм вихованням Коцюбинський
зобов’язаний матері. Походила вона з молдавського роду Абазів. Мати
письменника, Ликера Максимівна, була на одинадцять років молодша за батька.
Мандруючи із сім’єю по селах і
містах Поділля, Коцюбинський спостерігав нужденне селянське життя, бачив
кривди, які чинили бідним людям царські чиновники та багатії. Змалку він
полюбив чудову природу Поділля.
2-й учень. Коли сім’я переїхала в місто Бар, Михайлик пішов у школу. Вчився
він добре, був серйозним не на свої роки, але в дитячих іграх і витівках був
хорошим компаньйоном.
Улюбленець матері і пестун родини,
на дванадцятому році Михайлик був змушений вперше відірватися від рідної
домівки. Закінчивши дворічну школу в м. Барі, де вони жили, хлопець їде в
Царгород, щоб продовжити навчання в духовній семінарії ― бурсі.
Змалку Михайлик був хворобливим,
млявим. Тому й у бурсі, як і вдома, книжці віддавав перевагу над дитячими
пустощами. Вчився добре, образи вмів зносити мовчки, користувався повагою у
товаришів.
Після закінчення духовної школи
Коцюбинський їде у Кам’янець - Подільський і вступає до семінарії, але через
важкі матеріальні умови сім’ї вчитися йому не довелося.
3-й учень. У якийсь рік-два
Коцюбинський раптом швидко подорослішав. Він ще більше замкнувся в собі.
Спричинилися до того дві сумні події. На сім’ю Михайла Михайловича навалюється
нещастя. Сліпне мати, батько втрачає посаду і вже ніколи не зможе дістати
путящої роботи, щоб забезпечити сім’ю. Родина повертається у Вінницю. Щоб мати
гроші на переїзд, змушені були продати частину майна. Та й тут було не легше.
Коцюбинські не мали змоги пригостити гостей навіть чаєм.
Михайло став основним годувальником
у сім’ї. Він дає приватні уроки, але заробітки були
мізерними.
Друга подія ― „політичний прогрес‟ , як гучно назвав Коцюбинський невеличку
пригоду ― сутичку з поліцією, яка справила на нього, очевидно, неабияке
враження і поклала початок постійних зіткнень з цим департаментом.
4-й учень. У 1891 р. Михайло
Михайлович склав іспит на народного вчителя і став учителювати по селах. Його
завжди можна було побачити там, де збиралися люди: біля криниці, біля ставка, у
полі. Він був приємним співрозмовником, добрим порадником.
Відомо, що М. Коцюбинський був
закоханий у квіти. „Сонцелюб, сонцепоклонник‟ ― так називали письменника.
5-й учень. На початку 1912 року
Михайло Михайлович захворів. Важкі умови життя, виснажлива праця, бідність
підірвали його здоров’я. 25 квітня 1913 року письменник помер. Поховано
Коцюбинського в Чернігові.
Твори письменника ще за його життя
були широко відомі як на Україні, так і за її межами. Вони неодноразово
видавалися українською, польською, чеською, молдавською, шведською, німецькою,
французькою та іншими мовами.
3. Робота над повістю „Дорогою ціною‟
Учитель пропонує учням проаналізувати твір.
Перед аналізом оповідання
учні
зачитують свої думки про твір (випереджальне домашнє завдання: „Прочитавши
твір, я подумав…, відчув…, зрозумів…‟).
1. Жанр твору
― Існують суперечливі думки науковців щодо
жанру твору. Дехто з дос-
лідників
називає „Дорогою ціною‟ повістю.
Чи згодні ви з ними? Якщо ні, то чому?
― Це оповідання пригодницьке,
психологічне чи героїко-романтичне?
2. Життєва основа, літературна історія, історична
довідка
― Які історичні події покладено в основу
твору?
(Події
початку XIX ст. ― протест
кріпаків проти панської сваволі, втеча героїв до Бессарабії)
― Чому письменника зацікавила ця
доба?
(Твір
написано в 1901 р. У країні назрівала буржуазна революція)
„У цей час я перебував під наглядом
поліції… І тому не дивно, що цензура викинула вступ і деякі політично
загострені місця у творі. Оповіданням я ще раз хотів нагадати читачам про
віковічні традиції боротьби народу за волю, закликав боротися за неї‟.
3. Тема повісті
Учитель пропонує сформулювати тему уроку.
(Тема
повісті: втеча молодих героїв твору, Остапа й Соломії, до Туреччини з метою
здобути свободу від кріпацького свавілля)
4. Сюжет і композиція твору. Значення прологу й
епілогу
Учні стисло передають сюжет повісті,
визначають елементи композиції.
5. Конфлікт повісті.
Конфлікт ― гостре зіткнення характерів та обставин, поглядів і
принципів
життя,
покладене в основу дії; зіткнення між героями, героєм і суспільством або внутрішня
боротьба із самим собою. Розвиток конфлікту дає рух сюжетній дії.
― Який конфлікт покладено в основу
твору?
(Конфлікт
між героєм і суспільством)
― Які події минулого породили в душі
Остапа конфлікт?
(Конфлікт
у душі героя зумовили розповіді дідуся про козацьку вольницю, панська сваволя і
рішення пана одружити Остапову кохану, Соломію, зі своїм хорунжим)
6.Евристична бесіда
― Кого Остап порівнює з волом? (Людей)
― Як звучали для Остапа в дитинстві слова про волю? (Піднесено, романтично…)
― На кого ще, крім пана, обурюється герой? (На людей)
― Хто був „молодий безвусий парубок‟, що стрівся Остапу? Чому Соломія так
вирішила?
― Що найбільше напружувало втікачів? (Очікування допомоги)
― Яке почуття охопило Остапа, коли він відчув себе на волі? (Не радість,
а навпаки ― злість. Він утік з батьківщини не з власної волі)
― Що сталося на кордоні? (Остапа було поранено)
― Хто стає заклятим ворогом Соломії? (Комиш)
― Яку живу істоту побачив Остап біля себе удосвіта? (Вовка)
― Кого Остапові найдужче шкода? (Соломію)
― Після чого цигани згодились прийняти Остапа? (Коли Соломія дала
гроші)
― Хто надає першу допомогу Остапу? (Стара циганка)
― Який план склала Соломія з Котигорошком?
― Як
розвивалися далі події?
― Де опинилася Соломія? Що вона намагається перемогти? (У воді.
Смерть)
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Робота на картках
Картка №1
1. Прокоментуйте фразу з твору: „тікало од пана і
панщини все,що не втратило ще живої душі, щоб здобути собі те, за що предки
виймали шаблі з піхов‟.
Відповідь узагальніть, посилаючись на відповідні історичні факти і події.
2. Дослідіть, яким чином молодь сприймає здобутки
старшого покоління. В чому це виявилося?
Картка №2
1. Чому на думку М. Коцюбинського, волю можна
здобути виключно дорогою ціною? Що мав на увазі письменник?
2. Обґрунтуйте рішення Остапа Мандрики про те,
щоб втекти від пана. Що зумовило героя, на ваш погляд, прийняти таке рішення?
Картка №3
1. До чого прагнув Мандрика за умов здобуття
волі? Свої спостереження узагальніть.
2. Доведіть, що Остап ― бунтар, який мріє про
волю і щасливе життя. Відповідаючи, наведіть переконливі аргументи з твору.
VI. Підсумок уроку
VII. Оцінювання учнів
VIII. Домашнє завдання
·
Скласти
план до II та III частин твору.
·
Підготувати
ілюстрації. Яким я уявляю героя (героїню) твору
М.
Коцюбинського „Дорогою ціною‟.
Немає коментарів:
Дописати коментар