вівторок, 11 листопада 2014 р.

Розробка уроку. Олександр Довженко. „Зачарована Десна‟. Два ліричні герої: малий Сашко і зріла людина. Морально-етичні проблеми, порушені в кіноповісті

Тема. Олександр Довженко. „Зачарована Десна‟. Два ліричні герої: малий Сашко і зріла людина. Морально-етичні проблеми, порушені в кіноповісті

            Навчальні цілі
            Освітня:
·        ознайомити учнів зі змістом кіноповісті;
·        на основі твору розкрити питання про розуміння людиною краси;
·        проаналізувати образи твору, з’ясувати прагнення героїв, формування їхнього світогляду.
Розвиваюча:
·        розвивати вміння аналізувати, робити висновки.
Виховна:
·        виховувати здатність бачити красу в усьому, прищеплювати любов до родини, навколишнього світу.

Очікувані результати
Учні повинні знати:
·        текст „Зачарованої Десни‟.
Учні повинні вміти:
·        визначати основні теми й мотиви;
·        характеризувати образи-персонажі;
·        висловлювати власні міркування про творчу спадщину митця.

Тип уроку: формування і застосування знань, умінь та навичок аналізу художнього тексту з використанням інтерактивних технологій.

Форма уроку: урок-мандрівка.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, кінофільм „Зачарована Десна‟, індивідуальні завдання на картках, презентації.



Хід уроку

I.                  Організаційний момент
II.               Повідомлення теми, мети уроку.
Мотивація навчання
Слово учителя
На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося з кіноповістю О. Довженка „Зачарована Десна‟, проаналізуємо образи твору, з’ясуємо прагнення героїв, формування світогляду, на основі твору розкриємо питання про розуміння краси.
Епіграфом є слова І. Гончаренка:
                                   „Співець краси, природи і людини,
                                   душі людської дивний чарівник‟.
З’ясування емоційної готовності до уроку
Від сьогоднішнього уроку я очікую… (нових знань, відкриттів, позитивних емоцій)
У формі рольової гри проведемо інтерв’ю з О. Довженком.

III.            Вивчення нового матеріалу
1.     Рольова гра „Інтерв’ю з письменником‟
Учитель запрошує до слова Довженка й кореспондента.
            К о р е с п о н д е н т. Коли у вас виник задум написати „Зачаровану Десну‟?
            О. Д о в ж е н к о. Задум „Зачарованої Десни‟ виник у мене ще перед війною.
            К о р е с п о н д е н т. Що спонукало вас до написання кіноповісті?
            О. Д о в ж е н к о. Спогади про ту криницю, з якої колись пив воду, про білу привітну хатину, про батьків, яких уже нема, в житті яких було багато неладу, плачу, темряви, жалю.
            К о р е с п о н д е н т. Скільки часу ви працювали над повістю?
            О. Д о в ж е н к о. Над повістю працював упродовж 14 років. Почав роботу 1942 року, закінчив ― 1956-го.
            К о р е с п о н д е н т. Яка річка залишила найбільший слід у вашому житті?
            О. Д о в ж е н к о. Річка мого дитинства ― Десна. Нема уже тепер таких річок, як була колись Десна. Нема ні таємниць на річках, ні спокою.
            К о р е с п о н д е н т. Хто і як прищепив вам любов до праці й повагу до трудівника?
            О. Д о в ж е н к о. Любов до праці, повагу до трудівників прищепили мені батьки, дід Семен, прадід Тарас, баба, прості селяни.
            К о р е с п о н д е н т. Яка музика залишила найбільший слід у вашій душі?
            О. Д о в ж е н к о. Музика клепання коси.
            К о р е с п о н д е н т. Які дитячі роки запам’ятались вам найбільше?
            О. Д о в ж е н к о. Роки навчання, виховання у батьківській хаті.
           
2.     Робота над текстом твору
·        Як сам письменник визначив жанр твору? (Автобіографічне кінооповідання)
·        Який твір називають автобіографічним? Чи можна „Зачаровану Десну‟ назвати таким твором? Чому? (Автобіографічний твір ― літературний жанр, головним героєм якого є сам автор.)
·        Пригадайте твори письменників, які писали автобіографічні твори. Назвіть їх.
·        Назвіть жанр твору „Зачарована Десна‟. (Кіноповість)
·        Що таке кіноповість? (Кіноповість ― це твір кіномистецтва, сюжет якого порівняно складний, базується на цілій низці подій і в якому досягається епічна широта охоплення зображуваної дійсності. Так, кіноповістю називають сценарій, зумисним чином перероблений для читання.)
·        Видатним майстром і, певною мірою, першовідкривачем жанру кіноповісті був О. Довженко.
·        Яка тема кіноповісті? (Спогади письменника про своє дитинство, про кровний зв’язок з народом і рідною землею)
·        Хто оповідач у творі? (Оповідач ― сам письменник, який виступає у двох іпостасях: як автор і як герой твору ― маленький Сашко)

3.     Робота над відео сюжетом
Перегляд фрагменту з кінофільму „Зачарована Десна‟
Учні висловлюють свої враження від побаченого, зіставляють з прочитаним.

4.     Бліц – опитування
·        Кому радість, „коли вилізає з землі всяка рослиночка‟? (Матері)
·        Хто „любив… гарну бесіду й добре слово‟? (Дід Семен)
·        Чого хлопець навчився від діда? (Людяності, життєвої мудрості)
·        Чиєю „творчістю душі‟ була лайка? (Прабаби Марусини)
·        На що була схожа хата Сашкових батьків? (На стару білу печерицю)
·        Що з овочів Сашко полюбляв найбільше? (Моркву)
·        Після якого випадку Сашко жодного разу не вдарив коня? (Після того, як підслухав „розмову‟ коней)
Учитель. Саме ці люди впливали на формування характеру Сашка. Їм завдячує дорослий Довженко, бо саме завдяки їм він став саме таким.

5.     Завдання
Назвіть асоціації, які виникають у вас від таких слів:
·        дід ― сонце, добре слово. Псалтир, кашель, „добрий дух лугу й риби‟;
·        мати ― город, зозуля, хвилювання, „чорнокнижник‟ (про діда);
·        баба ― прокльони, народна творчість, талант.

6.     Пошуково-дослідницька робота в групах
·        „Мовознавці‟: назвіть види художніх засобів.
·        „Дитячі психологи‟: прослухавши монолог Сашка (Додаток 1), розкрийте його психологію, дослідіть образ і поведінку маленького хлопчика.
·        „Конструктори‟: з’єднайте стрілочками правильні відповіді (Додаток 2).

7.     Характеристика образу Сашка
Демонстрація за допомогою презентації

I група
Прокоментуйте, як знакові події дитинства Сашка вплинули на його
формування як особистості й митця.


  
Завдання I групи

 II група
         Дібрати цитатний матеріал, що характеризує Сашка за поданими в схемі ознаками.
            ― Чому головний герой твору живе і радіє життю?

 Завдання II групи



            III група
            Кінорежисери створили кіноплівку зачарованого світу Сашка
            ― Чому світ для хлопчика був „зачарований‟?



Завдання III групи



8.     Рефлексія
― Які проблеми розкрито у творі?
·        Морально-етичні;
·        проблеми праці;
·        природи;
·        проблеми краси людини.
― Яка основна думка повісті?
„Зачарована Десна‟ ― це гімн людині праці, її духовному багатству і красі, безмежному терпінню.
·        Що може зачарувати нас у житті? (Музика, кольори, природа)
·        Що ж дала Десна Сашкові?
·        Що вона дала кожному з нас?
Пізнання світу, любов до праці;
повагу до батьків;
любов до природи;
чесність, щирість, чуйність;
любов до тварин, допитливість;
любов до рідного краю, любов до музики;
повагу до людей похилого віку.

IV.           Узагальнення вивченого матеріалу
Творча робота
Складання сенкана
Десна.
Зачарована, повновода.
Вабить, хвилює, шумить.
Щемливі спогади про дитинство.
Довженко.

V.              Підсумок уроку
Учитель. Довженко був переконаний, що жодна людина, яку б
посаду не займала, ніколи не повинна забувати свого національного коріння, сімейних традицій, сили рідного слова: „Сумно і смутно людині, коли висихає і сліпне уява, коли обертаючись до найдорожчих джерел дитинства та отроцтва, нічого не бачить вона дорогого, небуденного, ніщо не гріє її, не будить радості ані людяного суму. Сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє‟. Тож пам’ятаймо про річку свого дитинства, батьківську хату, лагідну посмішку мами, свій рід і традиції нашого народу, бо саме в цьому ― духовна опора кожного українця.

VI.           Оцінювання. Мотивація виставлення оцінок
VII.        Домашнє завдання
I група
Продовжити початок спогадів: „Яка чудесна ця пора ― дитинство…‟
II група
Написати твір-роздум на тему: „Чи впливає краса природи на людину і чи завжди навколишній світ такий красивий‟.







Додатки до уроку
„Олександр Довженко. „Зачарована Десна‟. Два ліричні герої: малий Сашко і зріла людина. Морально-етичні проблеми, порушені в кіноповісті‟

Додаток 1
           
Монолог Сашка
            Була тоді ще дівкою Десна, а я ― здивованим маленьким хлопчиком із
широко розкритими зеленими очима.
            Мати моя дуже любила саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. Одного разу, тікаючи від дідового кашлю, стрибнув я з-під порічок прямо в тютюн. Він був високий і густий-прегустий. Там носилися бджоли ― видимо-невидимо.
            Погулявши коло них і наївшись огіркових пуп’янків, натрапив я на моркву. Більш за все чомусь любив я моркву. Я оглянувся, чи не дивиться хто. Ніхто не дививсь. Тут ми з Піратом і кинулись до моркви. Вириваю одну ― мала. Я за другу ― ще тонша. Третю ― тонка. А моркви захотілось, аж тремчу весь! Перебрав я цілий ряд, та так і не знайшов ні одної. Оглянувсь ― що робить? Тоді я посадив всю моркву назад, хай, думаю, проростає, а сам подався далі шукати смачного.
            Після бабиних прокльонів та картини Страшного суду заліз я у старий човен, що стояв у клуні, і почав думати, що мені робити для поновлення святості…
            От тоді-то вперше в житті й вирішив я творити добрі діла…
            А ще я любив мріяти. Чого тільки не бачив я на самому лише небі! Хмарний світ був переповнений велетнями і пророками. На чому б не спинилось моє око, завжди я бачу щось подібне до людей, коней, вовків, гадюк, святих…
            Дуже любив я їздити з прадідом Тарасом, дядьком Самійлом, батьком та косарями на Десну косити сіно. Пригадую, як я лежу на возі і уявляю, що мене везуть у царство трав, річок і таємничих озер. Це були найкращі у світі озера. Таких більше нема й не буде ніколи ніде.

  
Додаток 2

            Завдання 1
1.     „У нас був дід, схожий на…‟.                                          Батько
2.     „Багато бачив я гарних
людей, але такого, як…,
не бачив‟.                                                                               Баба
3.     „…Була маленька й така
прудка і очі мала такі
видющі й гострі‟.                                                                 Бог

           
Завдання 2
1.     Любив гарну бесіду й добре
слово.                                                                                       Батько
2.     Жарт любив, точне, влучне                                              Дід
слово.                                                                                       Семен
3.     Без прокльонів не могла
прожити дня.                                                                         Матір
4.     Любила саджати що-небудь
у землю.                                                                                              Баба
  

Завдання 3
1.     „Дядько Самійло не був                                                    Город
ні професором, ні лікарем,
ні інженером. Він був…‟                                                   Музика
2.     „До чого ж гарно й весело                                                           клепання
було в нашому…‟                                                                коси
3.     „Більш за все в світі любив
я…‟                

1 коментар:

  1. If you're trying to lose kilograms then you certainly need to get on this brand new personalized keto meal plan diet.

    To produce this keto diet, licensed nutritionists, fitness couches, and top chefs joined together to develop keto meal plans that are efficient, suitable, price-efficient, and delightful.

    Since their first launch in early 2019, thousands of individuals have already completely transformed their figure and health with the benefits a professional keto meal plan diet can offer.

    Speaking of benefits: in this link, you'll discover eight scientifically-confirmed ones given by the keto meal plan diet.

    ВідповістиВидалити

Сторінки