понеділок, 10 листопада 2014 р.

Розробка уроку. Проблема волі людини та можливостей її здобуття

Урок 2
        
            Тема. Проблема волі людини та можливостей
                   її здобуття
        
            Навчальні цілі
            Освітня:
·        продовжити знайомити школярів з ідейно-художнім змістом твору „ Дорогою  ціною ;
·        на прикладі героїв твору зясувати розв’язання проблеми волі людини та можливостей її здобуття.
Розвиваюча:
·        розвивати навички роботи з текстом епічного твору; усне мовлення, логічне мислення, пам’ять, спостережливість; вміння робити власні висновки, аналізуючи вчинки героїв.
Виховна:
·        виховувати повагу до краси глибокого почуття кохання, мужності, сили волі як рис характеру, що необхідні для боротьби зі злом, любов до художнього слова.

Очікувані результати
Учні повинні знати:
·        проблематику повісті.
Учні повинні вміти:
·        розповідати про почуття героїв, спираючись на текст.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет М. Коцюбинського, текст твору, кольорові ілюстрації до повісті, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

http://gulaygala.blogspot.com/2014/11/blog-post_10.html

Хід уроку
I.                  Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання
1.     Огляд малюнків школярів. Визначення переможців конкурсу
2.     Складання плану до II та III частин твору
            Орієнтовний план:
                 II частина „Переправа
1.     Темна осіння ніч
2.     Чекання переправи
3.     Козацькі вартові
4.     У млині Якима
5.     Переїзд
6.     Поранення Остапа
III частина „У плавнях
1.     Втеча від варти
2.     Перев’язування рани
3.     Пожежа у плавнях
4.     Марення Остапа
5.     Думки і бажання героя

III. Актуалізація опорних знань

1.     Міні-дискусія
·        Яким чином історичні факти, події відображені у творі М. Коцюбинського „Дорогою ціною? Чи була б повість цікавою без посилання на минувшину? Відповідь вмотивуйте.
·        Чи можна вважати Остапа і Соломію реальними героями? Наведіть переконливі аргументи.

2.     Літературний диктант „Життя і творчість М. Коцюбинського
·        Місто народження Михайла Коцюбинського. (Вінниця)
·        Що змалку полюбляв Михайлик, подорожуючи з сім’єю селами і містами Поділля? (Красу природи)
·        Через що М. Коцюбинському не довелося навчатися у Кам’янець-Подільській семінарії? (Через важкі матеріальні умови сім’ї)
·        Основне заняття М. Коцюбинського до 1892 року. (Учителювання)
·        Місто, в якому митець написав твір „Дорогою ціною. (Чернігів)
·        Кому належить фраза: „Коцюбинський розширив обрій української повісті? (І. Франку)

IV. Оголошення теми, мети уроку.
       Мотивація навчальної діяльності

V. Основний зміст уроку
                        Епіграф: Вільний дух народу ще тлів
                                        під попелом неволі.
                                                           М. Коцюбинський
            1. Вступне слово вчителя
            Повість „Дорогою ціною М. Коцюбинського захоплює напруженим і цікавим сюжетом, героїчним характером і духовною красою його героїв. А ще ― вмілим показом однієї з форм боротьби кріпаків за волю та незалежність ― втечі від панів.
            Своїм твором письменник прославив бунтарський дух українського народу, який ніколи не хотів бути робочою худобою для панів. Українське селянство, за словами автора, готове було дорогою ціною заплатити за волю. Воно не втратило живої душі і сподівалося на визволення. Мрія про волю передавалась із покоління в покоління, опоетизовувалась у народних піснях, закликала до втечі від панів у ті місця, „де хоч дорогою ціною можна здобути бажану волю, а ні ― полягти кістками на вічний спочинок.
           
            2. Опрацювання проблеми волі людини та можливостей її здобуття
            2.1. Бесіда за питаннями
·        Що ви розумієте під словом „воля?
·        За яких умов сучасні люди можуть бути позбавлені волі?
·        Хто у творі символізує кріпаччину?
·        Через що воля для героїв повісті має дорогу ціну?
·        Як Остап і Соломія намагаються її здобути? Яких страждань, поневірянь вони з цього приводу зазнали?
·        За допомогою яких рис свого характеру Остап і Соломія долають труднощі, тяжкі випробовування, що дала їм доля?

2.2.Вправа „Доміно
Доберіть до слова „воля синоніми.

2.3.Слово вчителя
Повість „Дорогою ціною ― один із найкращих творів Коцюбинського.
Художник слова розкрив правдиві картини підневільного життя кріпаків, їх нестримне прагнення до волі. Письменник у творі оспівує волелюбність українського народу, закликає здобувати її, хоча б і дорогою ціною.
            Твір написаний у 1901 році, коли в країні пожвавився революційний рух і боротьба за волю розгорнулася з новою силою. Героїчні події минулого, до яких звернувся письменник, пробуджували в його душі сучасників приспані прагнення до волі.
            Чарівним називає письменник слово „воля. Це слово, що передавало найкращу мрію народу, розпалювало кров і в Остапа. Він бунтував, нагадував й іншим кріпакам, що „пора вже висунути шию з панського ярма. Герой утікає на вільні землі.
            Незважаючи на труднощі і поневіряння Остап зберіг любов до волі. Щоб це підкреслити, Коцюбинський в епілозі змальовує вітер, наділяючи його рисами живої істоти.
            Прагнення до волі, самовіддана боротьба за неї, мужність, відвага ― найголовніші риси героїв твору. У цих образах втілено волелюбність українського народу. Який ніколи не міг змиритися ні з пануванням іноземних загарбників, ні з пануванням „своїх поміщиків.
           
2.4.Цитатний матеріал. Робота в парах
·        „Вільний дух народу ще тлів під попелом неволі. Свіжі традиції волі, такі свіжі, що часом трудно було відрізнити сьогодні од вчора, підтримували жевріючу під попелом іскру;
·        „Хлоп протестував, тікав на вільні землі,  рятуючись, як міг, од панщини, лишаючи на рідній землі все дороге, все миле його серцю;
·        „…по лівім боці Дунаю, аж ген до моря стояло на чатах військо і заслоняло волю…;
·        „Ех, піду, де воля, де інші люди…;
·        „Він (Остап) почувся на волі. Молода невитрачена сила хвилею вдарила в груди, розлилася по всіх жилах, запрохалась на волю…

VI. Закріплення знань, умінь та навичок

1.Проведення тестового опитування
1.     Переховуючись у яругах, втікачі очікували:
а) румунів; б) перевізників; в) козаків.
     2.   Що вразило втікачів, коли вони переховувалися в комишах?
            а) крик ворони; б) хлюпіт води; в) вий вовка.
     3.   Річка, за якою знаходиться Туреччина:
            а) Прут; б) Дунай; в) Ворскла.
     4.   Що робили Остап із Соломією для того, щоб переправитися через річку?
            а) готували зброю; б) майстрували пліт; в) ремонтували човен.
     5.   Вирушаючи на пошуки людей, Соломія залишала Остапа:
            а) в ярузі; б) у лісі; в) біля вогнища.
     6.   Яких диких тварин Соломія не бачила, рухаючись через комиші озерця?
            а) качок; б) гусей; в) вужів.
           
2.Робота на картках

Картка №1
1.     Що, на ваш погляд, свідчить про умови, в яких перебували втікачі, очікуючи переправи? Відповідь обґрунтуйте.
2.     Як ви вважаєте, через що автор повісті ототожнює смерть втікачів у сирому багні чи вдома в неволі? Наведіть переконливі аргументи.

Картка №2
1.     Прокоментуйте, що мав на увазі Остап, висловлюючись: „Бодай ти запалась, треклята країно, з твоїми порядками? Чим викликане таке обурення?
2.     Чим, на ваш погляд, пояснити прагнення Соломії прийняти на себе всі болі і страждання Остапа? Наведіть переконливі приклади з повісті.

Картка №3
1.     Дослідіть, що свідчить про мужність, силу волі Соломії, коли вона розшукувала зворотний шлях у комишах до Остапа. Відповідь узагальніть.
2.     Як ви вважаєте, чи змінювалося ставлення Остапа і Соломії одне до одного під час складних ситуацій, в яких вони перебували? Свої міркування вмотивуйте,наводячи переконливі факти з повісті.

VII. Підсумок уроку
Слово вчителя
Ліричний герой твору ― волелюбне українське селянство, що тікало од па
на і панщини, що не заплісніло в неволі, не втратило ще живої душі. Головна мрія його життя ― бажана воля.
            Волелюбний характер українського народу підкреслюється метафорою:       „Ярмо було накладено дикому турові, а саме його прагнення до волі ― порівнянням: „мов талії води під теплим подихом весни, річкою текло вкраїнське селянство…. Дух українського селянства письменник визначає епітетами вільнолюбивий, неспокійний, а пісню, яку він співав про волю,― чаруючим акордом.
           
            VIII. Оцінювання учнів

            IX. Домашнє завдання
·        I група учнів: написати твір-роздум „Як ти розумієш поняття „вільна людина?
·        II група учнів: скласти характеристики Остапа та Соломії, план до IV й V частин та епілогу повісті.

ІІІ група учнів: скласти характеристики Остапа та Соломії, план до IV й V частин та епілогу повісті.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Сторінки