вівторок, 11 листопада 2014 р.

Розробка уроку. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

Тема. Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
        
Навчальні цілі
            Освітня:
·        дати поняття про прислівник як частину мови;
·        навчити вирізняти прислівники серед інших частин мови, визначати їхнє загальне значення, граматичне значення, синтаксичну роль.
Розвиваюча:
·        розвивати творчі здібності учнів.
Виховна:
·        виховувати бережливе ставлення до навколишнього світу, до власного здоров’я шляхом використання лікарських рослин.

Очікувані результати
Учні повинні знати:
·        загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль прислівника.
Учні повинні вміти:
·        знаходити прислівники у реченні;
·        визначати його граматичні ознаки;
·        правильно наголошувати прислівники.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: підручник, таблиця „Алгоритм вивчення прислівника‟, дидактичний матеріал.



Хід уроку
I.                  Організаційний момент
II.               Підготовка до сприймання нового матеріалу
Опитування „Мозкова атака‟
― Що вивчає морфологія?
― На які дві групи поділяються частини мови?
― Назвіть самостійні частини мови?
― Які службові частини мови ви знаєте?
― За якими ознаками частини мови поділяються на самостійні й службові?
На дошці заздалегідь записане речення.
Учитель. Перед вами ― речення. Виразно прочитайте його.
Умивалися жінки вранці свіжою росою з липи, берези, яблуні, вишні,
ввечері ― відваром із пелюсток ружі, висушених трав ― душиці, чебрецю, м’яти, а також калини й малини.
            Учитель
            ― Назвіть у реченні всі частини мови. (Частину мови називати із питанням, на яке відповідає слово.)
            ― Які самостійні частини мови ви вже знаєте?
            ― Чи є в реченні самостійна частина мови, яку ми ще не вивчали?
            ― Так, це прислівник. А що ви пам’ятаєте про прислівник із вивченого в початкових класах? Сьогодні ми поглибимо знання про прислівник.
           
III.            Оголошення теми, мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Перед вами ― схема. Але вона не заповнена. Працюючи
на уроці, виконуючи завдання, ми з вами поступово заповнюватимемо її. І тільки в тому разі, коли не залишиться жодної порожньої клітинки, ми зможемо сказати, що впоралися з поставленими завданнями.
           
IV.           Опрацювання навчального матеріалу
Епіграф: На добрій землі що не посієш, те і вродить.
                                                           Народна мудрість
         Робота в групах
            Учитель. Перед вами текст. Прогляньте його мовчки і приготуйтеся виразно прочитати вголос (Додаток 1)
            Діти читають текст уголос.
            Учитель. Зробіть лінгвістичний аналіз тексту (визначте тему й головну думку, стиль і тип мовлення)
            Робота із розвитку зв’язного мовлення
            ― А які лікарські рослини відомі вам?
            ― Якими народними засобами лікування користується ваша родина?
                        Учитель. А тепер нам необхідно подолати ряд бар’єрів. Перший із них ― синтаксичний.
            (Біля дошки виконує синтаксичний розбір речення один учень.)
            Традиційно для лікування ран українці готували відвари з кори дуба, верби, прикладали до них листя подорожника.
            Отже, прислівник найчастіше виступає обставиною.
            Запис до схеми. (Синтаксична роль прислівника)
           
Учитель
            ― Наступний бар’єр ― морфологічний. Спираючись на знання про прислівник, засвоєні раніше, випишіть із тексту прислівники зі словами, від яких вони залежать.
            Широко відомими, повсюдно збирали, віддавна вважались, надзвичайно різноманітним, традиційно готували.
           
Учитель
            ― До яких частин мови належать слова, з якими поєднуються прислівники? (Дієсловами, прикметниками, дієприкметниками, іменниками)
            ― Назвіть морфологічні ознаки прислівників (визначте рід, число, відмінок)
           
            Робота з підручником
            Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 157
            ― Зверніть увагу! Прислівник має не закінчення, а суфікс, що позначається голосним звуком.
            Запис до схеми. (Незмінна частина мови)

V.              Виконання вправ на закріплення вивченого
Вибірковий диктант
Виписати прислівники
Довга, легше, ліворуч, верхи, сховавши, гнітити, пішки, вгорі, сухий, помітно, стояти, уголос, сніжно, сніжинка, підсніжник.

Гра „ П’яте зайве‟
а) Напевно, втретє, знизу, рослина.
б) Восени, насправді, безвісти, листя.
в) Навкруги, справа, босоніж, сон.
г) Навприсядки, смачно, простувати, близько.

 Робота в парах
Дописати прислівники, які відповідають на поставлені питання. Вчитель зачитує слова, а учні записують в зошити.
Встати (коли?), працювати (як?), назбирати ягід (скільки?), говорити (як?), виконати завдання (як?).

Творче конструювання. Диференційоване завдання для двох груп
Утворити від поданих слів прислівники (Додаток 2)


Робота в групах. Індивідуальне завдання (Додаток 3)

Хвилинка відпочинку
Учитель. А тепер замружте очі й уявіть себе літньої днини  на запашній галявині, що буяє різнотрав’ям.
Всі учні мають на партах зміст тексту.
Учитель читає текст. (Додаток 4)

Учитель
― Ваші очі трішки відпочили, і ми продовжуємо працювати далі.
― Про які лікарські рослини згадується у тексті?
Випишіть виділені прислівники і доберіть до них синоніми.
Перевірка виконання завдань.

Лінгвістична гра „Одним словом‟
·        З почуттям подяки, з готовністю віддячити за послугу. (Вдячно)
·        Ручним способом, без використання механізмів. (Вручну)
·        Охоче, з задоволенням і любов’ю до якого-небудь заняття. (Залюбки)
·        Догори обличчям. (Горілиць)
·        Зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях. (Навпочіпки)
·        У гніві, дуже розсердившись. (Спересердя)

Учитель. Ви помітили, що сьогодні на уроці всі наші завдання, ваші висловлювання були об’єднані темою „Лікарські рослини‟.
Продовжуючи говорити про прислівники, ми зупинимося ще на такому питанні, як використання їх у різних функціональних стилях мовлення.
Ви одержали випереджувальне завдання дібрати тексти різних стилів про лікарські рослини.
(Зачитати тексти, назвати прислівники.) (Додаток 5)
Запис до схеми. (Стилі мовлення)

 VI.           Підбиття підсумків уроку
1.     Сенкан
Прислівник.
Незмінна, самостійна.
Виражає, виступає, пов’язується.
Прислівники поділяються на розряди.
Обставина.
2.     Метод „Прес‟
На уроці я:
·        найбільше труднощів я відчув…
·        не вмів, а тепер вмію…
·        найбільший мій успіх…

VII.        Оцінювання
VIII.     Домашнє завдання
Група А. Вправа 274.
Група Б. Вправа 276. Вивчити про прислівник.











Додатки до уроку
„Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль‟

Додаток 1
            Широко відомими у народній фітотерапії були лісові ягоди: чорниці, брусниця, малина, суниці. Повсюдно в Україні збирали плоди, листя, кору, цвіт усіляких кущів та дерев: липи, калини, шипшини, глоду, сосни, вільхи, дуба, берези. Ягоди калини віддавна вважались перевіреним засобом від остуди, різкої зміни артеріального тиску. Надзвичайно різноманітним було застосування сосни, смереки, зокрема бруньок, хвої і живиці. Традиційно для лікування ран українці готували відвари з кори дуба, верби, прикладали до них листя подорожника.


Додаток 2

Картка №1                                                          Картка №2
Мимо ходити ―                                                  Обома руками ―
У різні боки ―                                                      Смак ―
Сон ―                                                                      Мало ―
Шанобливий ―                                                   Бадьорить ―



Додаток 3
I група
До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні словосполучення з прислівниками.
Горошині ніде впасти ―
Дихнути ніколи ―
Зиркати спідлоба ―
Звести нанівець ―
Довідка: дивитися насторожено; дуже тісно; зовсім знищити; надміру зайнятий.

II група
До поданих фразеологізмів доберіть синонімічні прислівники.
В одну дудку ―
В одну душу ―
В одну купу ―
В одну мить ―
Довідка: нерозбірливо; швидко; разом; наполегливо.

Додаток 4
            Якщо ви гарячої літньої днини, стомившись у дорозі, присядете десь на горбку відпочити, то відразу вдихнете гіркувато-приємний дух деревію, що розсипав довкруж свої білі суцвіття. Нерідко сусідами його є звіробій і материнка, петрові батоги і подорожник. У медицині деревій застосовують із давніх-давен. А ще називають його ранником, бо він широко відомий як кровоспинний, знезаражувальний засіб. Вирощуючи деревій на присадибних ділянках, необхідно пильно стежити, щоб ця життєлюбна рослина не заполонила все навкруги.

Додаток 5
            Публіцистичний
            Кріп має лікувальні властивості. Він заспокійливо діє на нервову систему. На зиму часто заготовляють кріп упереміш із сіллю, перед тим дрібненько порізавши його. Якщо ж кріп правильно висушити, в ньому зберігаються всі корисні та приємні на смак речовини. Для цього слід його спочатку гарно помити, потім відділити листя від стебел, а стебла дрібненько порізати.
            Розмовний
            Дід Свирид сів між кущів, почав тихо говорити:
― Люди за здоров’я платять великі гроші. А тут природа подбала: бери даром, лікуйся, будь здоровий. Але віддай плату ― любов. Люби природу, шануй її дари, оберігай, ощадливо користуйся нею. Бережи оту стебелинку, що зветься лікарською рослиною.
            Художній
Потім вони сіли біля лисячої нори. Молодий усе обдивлявся довкола, зазирав усередину і знайшов при вході старі потрухлі стебельця. Старший говорив, що то лисичка тягла в нору полин, коли ще там жила. Це щоб у її хатці було чисто, постіль добра, бо полин гарно очищає повітря. І взагалі звірі теж знають, яка трава від чого допомагає, лікують нею рани.
Науковий
Алое належить до групи багаторічних тропічних і субтропічних рослин. Їх налічується понад 200 видів. У нас ростуть тільки в кліматичних умовах, а тому цвітуть дуже рідко, через що набули назви столітника.

Людина здавна застосовує алое з лікувальною метою, здебільшого свіже листя обох видів. У листках та в препаратах, виготовлених промисловим засобом, є живиця та інші корисні речовини.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Сторінки